Enter your keyword

Zdrowe Bezglutenowe Pierogi Z Kapustą, Borowikami i Szczyptą Pieprzu Cayenne

Zdrowe Bezglutenowe Pierogi Z Kapustą, Borowikami i Szczyptą Pieprzu Cayenne

Zdrowe Bezglutenowe Pierogi Z Kapustą, Borowikami i Szczyptą Pieprzu Cayenne

Ubóstwiam pierogi! Jako dziecko mączne przysmaki należały do moich ulubionych. Pierogi, kopytka, racuchy, naleśniki. Wszystkie te dobrocie oczywiście przyrządzane były z mąki pszennej. Dzisiaj mąki pszennej unikam jak wroga. To ze względu na moją alergię na pszenicę, którą odkryłam jakiś czas temu. Także ze względu na jakość tej mąki w dzisiejszych czasach, a dokładniej to jej brak. Masowa produkcja z modyfikowanego genetycznie ziarna pszenicy, smutne, ale prawdziwe. Dlatego warto sięgać po tę ekologiczną. Na szczęście to tylko jeden typ mąki; dostępnych jest jeszcze wiele innych. Na przykład zdrowszą opcją od zwykłej mąki pszennej jest mąka orkiszowa, choć do moich ulubionych należy mąka żytnia. Często także pichcę używając bezglutenowej. Tak właśnie teraz przyrządzam moje ulubione kopytka, naleśniki no i wyborne pierogi. Na te właśnie dziś Cię zapraszam.

IMG_3791_Fotor copy

PRZEPIS

  • czas 40 minut
  • trudność średnia
  • dieta bez glutenu, mięsa, nabiału, cukru

SKŁADNIKI

Ciasto

  • 600 gramów mąki bezglutenowej
  • 3/4 szklanki gorącej wody
  • 1 łyżka zmielonego siemienia lnianego (zalewam 6 łyżkami ciepłej wody i pozostawiam na 10 minut aż zgęstnieje)

Farsz

  • kubek suszonych borowików (gotuję przez minimum 20 minut)
  • 2 cebule
  • 2 ząbki czosnku
  • 1/2 kilo kapusty kiszonej (nie kwaszonej)

PRZYGOTOWANIE

Farsz

  1. Obieram i podsmażam cebulę wraz czosnkiem
  2. Płuczę kapustę, drobno kroję i dodaję na patelnię. Smażę wraz z cebulką i czosnkiem
  3. Moim sposobem na pyszny farsz jest podlewanie kapusty wodą z ugotowanych grzybów. Duszę na małym ogniu przez około 30 minut
  4. Ugotowane grzyby drobno blenduję, odrobinę solę
  5. Jak kapusta jest gotowa mieszam ją z grzybami

Ciasto

  1. Odmierzam mąkę, przekładam do blendera/malaksera (z właściwą kocówką do wyrabiania ciasta). Dodaję wegańskie przygotowane z siemienia jajo. Dodaję stopniowo bardzo gorącą wodę i zaczynam blendowanie. W innym razie zagniatamy tradycyjne ciasto na pierogi
  2. Gotowe ciasto wałkuję i filiżanką formuję małe kółka na pierogi

Na końcu

  1. Gotowym farszem wypełniam przygotowane kółka. Składam na pół i zaklejam
  2. Gotuję wodę w wielkim garnku, solę
  3. Przygotowane pierogi wrzucam na do gotującej się wody
  4. Czekam, aż wypłyną na powierzchnię. Gotuję jeszcze przez kolejne 10 minut na małym ogniu
  5. Ugotowane pierogi wykładam na talerz uprzednio wysmarowany oliwą w innym razie się posklejają
  6. Pierogi podsmażam na oleju kokosowym. Osobno smażę czerwoną cebulkę
  7. Serwuję na łożu rukoli ze szczyptą pieprzu cayenne i kilkoma kroplami oliwy z oliwek

Smacznego.

Related Posts

  • Moje ulubione pierogi to te z kapustą kiszoną i grzybami. Wyobraziłam sobie jakie muszą być pyszne z borowikami prosto z lasu. Od razu przypomniała mi się jesień gdy chodziłam na grzyby i odrazu wrzucałam je na patelnie. Teraz jestem w innym kraju gdzie mało lasów więc świeżych grzybów też. Na szczęście grzyby oraz kapuste kiszona w słoiku da się kupić. Czy coś ma gluten czy nie, problem mnie nie dotyczy. Ale czasem trudno znaleźć tu u mnie mąkę inną niż pszenną, albo nie wiem jak przetłumaczyć nazwę. Ale widze, ze w sklepach coraz wiecej produktów oznaczonych gluten free bo też sa alergie i moda na te produkty weszła. Czy mąka orkiszowa i bezglutenowa jest mniej kaloryczna od pszennej czy na jedno wychodzi?

    • Witaj Dorota! Przyznam wyborny smak borowika ciężko zastąpić czymkolwiek innym. Ja też każdego roku wyczekuję na wrzesień i pędzę do lasu, a też mam daleko 😉

      Jeśli chodzi o gluten to ogólnie jest tak, że wiele ludzi ma szczególnie alergię na ten pochodzący z pszenicy. Orkisz jest też pszenicą (starożytną) aczkolwiek niemodyfikowaną genetycznie i znacznie zdrowszą i łatwiej przyswajalną przez organizm. Z kalorycznością jest tak, że jak jesz jakiekolwiek ziarno nieoczyszczone czyli pospolicie w wersji brązowej. Powoduje sytość znacznie szybciej, stąd tez zazwyczaj jesteśmy w stanie zjeść zdecydowanie mniej, choć nieoczyszczone ziarna są bardziej kaloryczne. Więc ja nie przekładam tego zbyt bardzo na kalorie. Dla mnie liczy się wartość jedzenia czyli tony dobroci. Witamin i składników mineralnych zawartych w zdrowych mąkach. Aczkolwiek jak jest to dla Ciebie ważne proponuję poszperać w necie, jest pełno stron o kaloriach.

      Co do glutenu to ziarno takie jak pszenica, orkisz, żyto gluten zawierają. Gluten to białko zawarte w ziarnie. Odpowiada za jego lepkość/kleistość elastyczność w pieczeniu. Jak nie jesteś uczulona (w brzuszku nie jest niewygodnie po zjedzeniu) to śmiało możesz wybierać orkisz bądź żyto. Przykład bezglutenowej mąki to kokosowa, migdałowa, gryczana, tapioka, ziemniaczana, kukurydziana. Bądź gotowa mieszanka dostępna w sklepach.

      Nie wiem w jakim kraju mieszkasz. W angielskim orkisz to spelt, żyto to rye.

      Pozdrawiam i życzę pięknego dnia! Daria

  • Moimi ulubionymi pierogami chyba na zawsze pozostaną te najprostsze – ruskie. Natomiast mój Prawie Mąż jest fanem takich z kapustą i grzybami, więc może mu kiedyś takie zrobię w ramach niespodzianki, bo wyglądają bardzo apetycznie! Ale jako, że on jest rasowym glutenowcem, mięsożercą i uważa, że większość tego, co zdrowe, jest niesmaczne, to mu nie powiem, że są bezglutenowe :).

  • Edyta Kwasniewska

    Witam 🙂
    Czy ciasto uda się również z mąką gryczaną?

    Pozdrawiam 🙂